ترویج فرهنگ حجاب
ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

 

 

مقدمه :

از آنجائيكه زن بودن يك مسئوليت است نقش او وراي زن سنتي و زن متجدد است او شخصيت والاي ديگري بنام زن مسلمان دارد كه بر اين دو مي خروشد و از افق اين دو فراتر مي رود پس در اولين مرحله او بايد خودش را بشناسد و به زن بودنش افتخارنمايد او بايد آگاه باشد  كه جامعه از زن مسلمان حجاب و تقوي مي خواهد نه زيبايي ، عفت و شرم مي خواهد نه قامت ، سازندگي مي خواهد نه ويرانگري .

اگر بپذيريم كه اساس و اصل صلاح وفساد انسان و جامعه تربيت است نقش تربيتي زن به تناسب واقعيات روحي وجسمي و موقعيت بيولوژيكي از جايگاه ويژه اي برخوردار است .

اوست كه با حجاب خود تربيت اين ملت و رشد استعدادهاي نهفته در جوانان و حركت اين انقلاب را با قدرت تعديل فكر و انتقال فكر وساختار فكري اسلامي به انجام مي رساند و در نهايت بايد يكي از دو راه را براي تربيت نسل آينده طي كند ، يا تربيت افرادي چون حضرت حسين (ع) براي انقلاب خون و قيام و با تربيت افرادي چون زينت (س) براي انقلاب پيام. چرا كه هر انقلابي پيامي دارد و محتاج پيام رساني . پيام آور خون حسين زينب (س) مي باشد كه با حجاب و عفاف خود رسالتي چنين عظيم را صادقانه بدوش كشيد .

اگر مي بينيم كه وظيفة‌ « پوشش » به زن اختصاص يافته است از اين جهت است كه ملاك آن مخصوص زن است. زن مظهر جمال و مرد مظهر شيفتگي است . قهراً به زن بايد بگويند خود را در معرض نمايش قرار نده نه به مرد . لهذا با اينكه دستور پوشيدن براي مردان مقرر نشده است ، عملاً مردان پوشيده تر از زنان از منزل  بيرون مي روند ، زيرا تمايل مرد به نگاه كردن و چشم چراني است نه به خودنمائي ، و برعكس تمايل زن بيشتر به خودنمايي است نه چشم چراني . تمايل مرد به چشم چراني بيشتر زن را تحريك به خودنمائي مي كند و تمايل به چشم چراني كمتر در زنان وجود دارد . لهذا مردان كمتر تمايل به خودنمائي دارند .

- معني لغوي حجاب :  « 1- پرده ، ستر    2- نقابي كه زنان چهره ي خود بدان پوشاننده ،  روبنده ، برقع  3- چادري كه زنان سرتاپاي خود را بدان پوشانند » ( معين ، 1371، ج1، ص1340)       

- حجاب در قرآن : « هنگامي كه چيزي از وسايل زندگي را به عنوان عاريت از همسران پيامبر مي خواهيد از پشت پرده بخواهيد كه حجاب براي آن كه دل هاي شما و آن ها پاك و پاكيزه بماند بهتر است . » ( احزاب / 53 )

« در ميان آن دو ( بهشتيان و دوزخيان ) حجابي است و بر اعراف مرداني هستند كه هر يك از آن دو را از چهره شان مي شناسند . » ( اعراف / 46 )

« به مؤمنان بگو چشم هاي خود را ( از نگاه نامحرمان ) فرو گيرند و فروج خود را حفظ كنند اين براي آن ها پاكيزه تر است . خداوند از آن چه انجام مي دهيد آگاه است . » ( نور / 30)

- حدود پوشش در اسلام و قرآن : براساس آيات قرآن زنان بايد تمام بدن خود را به جز صورت و دست ها تا مچ ، از نامحرم بپوشانند و لباس آن ها تحريك كننده نباشد .

« به زنان با ايمان بگو چشم هاي خود را ( از نگاه هوس آلود ) فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را – جز آن مقدار كه نمايان است – آشكار ننمايند و ( اطراف ) روسري هاي خود را برسينه ي خود افكنند ( تا گردن و سينه با آن پوشانده شود ) و زينت خود را آشكار نسازند . مگر براي شوهرانشان » ( فاضلي بيارجمندي ، 1381، ص 217 )

« زنان را باكي نيست كه بر پدران و فرزندان و برادرانشان و فرزندان برادران و فرزندان خواهرانشان و زنان مسلمان و كنيزان ملكي ( و غلامان نابالغ بي ريبه ) بي حجاب درآيند ( و از غير اين ها احتجاب كنند ) و از خدا بترسيد كه او برهر چيز كاملاً گواه است . » ( احزاب /55 )

«اي پيغمبر با زنان و دختران خود و با زنان مؤمنين بگو كه خويشتن را به چادر فرو پوشند كه اين كار براي اين كه آن ها  ( به عفت و حرّيت ) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت ( هوس رانان آزار نكشند برآنان بسيار بهتر است » ( احزاب/59)

- حجاب از ديدگاه امام خميني (ره) :

« اسلام مي خواهد كه زن و مرد رشد داشته باشند . اسلام زن را نجات داده است ، از آن چيزهايي كه درجاهليت بود ، اسلام به زن خدمت كرده است كه در تاريخ همچو سابقه اي ندارد .

اسلام زن را از آن لجنزارها برداشته و به او شخصيت داده است . » ( امام خميني (ره) ، سيماي زن در كلام امام خميني ، 1370، ص 89 )

« حجاب به معناي متداول در بين ما كه اسمش حجاب اسلامي است ، با آزادي منافاتي ندارد . اسلام با آن چه خلاف عفت است مخالفت دارد و و ما آنان را دعوت مي كنيم كه به حجاب اسلامي رو آورند . » ( امام خميني ، جايگاه زن در انديشه امام خميني (ره) ، 1375 ، ص 161 )

 

خودآرايي در تعاليم اسلامي

به طور كلي در اسلام به مسأله « زيبايي » يا « جمال» و « زينت » توجه خاصي شده و وجود زيبايي در خلقت از نعمتها و آثار و نشانه هاي خداوند معرفي شده است . در آيات متعددي از قرآن در مقام تنبيه انسانها به وجود آثار و تجليات زيبايي در اجزاء مختلف جهان و موجودات اشاره شده است و از اينجا مي توان دريافت كه از نظر قرآن استعداد درك زيبايي از جمله مواهب فطري روح انسان بوده ، و وجود موجودات زيبا در عالم خارج ، در واقع پاسخي به اين خواستة فطري انسان و نعمتي از نعمتهاي عالية خداوند است ، كه هر انساني مي تواند از آن به برخورداريهاي روحي و معنوي نايل آيد .

 

خودآرايي در قرآن

« انا جعلنا ما علي الارض زينه لها ... » ( سوره كهف / آيه 7)

ما آنچه را كه بر روي زمين است زينت و آرايش زمين قرار داديم ...

در موارد متعدد از قرآن ، خداوند به تزيين آسمان و خوش منظر شدن آن به وسيله ستارگان اشاره فرموده و آن را يكي از وسايل تنبيه انسان مي شمارد .

« انا زينا السماء الدنيا بزينه الكواكب » ( سوره صافات / ايه 6 )

ما آسمان دنيا را به زينت ستارگان بياراستيم .

همين معني به صورتهاي ديگر در پنج آيه بيان شده است . ( فصلت / آيه 12 ، ملك / آيه 5 ، حجر/آيه 16، ق/آيه 6) .

در جاي ديگر خداوند به خلقت جامه هاي زيبا به عنوان وسيله اي براي آراستن تن اشاره فرموده و آن را از آيات و         نشانه هاي خود مي شمارد :

« يا بين آدم انزلنا عليكم لباسا يواري سواتكم و ريشا و لباس التقوي ذلك خير ذلك من‌ آيات الله لعلهم يذكرون .»

اي فرزندان ادم ! ما براي شما لباسي كه عورتهاي شما را بپوشاند و جامعه هاي زيبا ( كه به آن خود را بياراييد ) فرو فرستاديم و لباس تقوي بهتر است . اينها هم از آيات خداست كه شايد خدا را ياد آرند .

به زنان مؤمنه بگو ديدگان خويش فروخوابانند و دامنهاي خويش حفظ كنند و زيور خويش آشكار نكنند مگر آنچه پيداست ، سرپوشهاي خويش برگريبانها بزنند ، زيور خويش آشكار نكنند مگر براي شوهران، يا پدران ، يا پدر شوهران ، يا پسران ، يا پسر شوهران ، يا برادران ، يا برادرزادگان ، يا خواهرزادگان ، يازنان ، يا مملوكانشان ، يا مردان طفيلي كه حاجت به زن ندارند ، يا كودكاني كه از راز زنان آگاه نيستند ( يا بر كامجوئي از زنان توانا نيستند) و پاي به زمين نكوبند كه زيورهاي مخفيشان دانسته شود . اي گروه مؤمنان همگي به سوي خداوند توبه بريد ، باشد كه رستگار شويد . ( سوره نور / آيه 31)

 

خودآرايي دروني در اسلام

آرايش دروني جز در سايه تعاليم آسماني و تعليم و تربيت اصولي در عالم دين حاصل شدني نيست . اسلام با تعاليم همه جانبه خود با ايجاد اعتدال در اخلاق و روحيات ، و ايجاد تناسب لازم بين اجزاء خلقي – كه لازمة هر گونه زيبايي دروني است- و تثبيت فضايل و كمالات بر منباي ايمان به مبداء و معاد ، پيروان حقيقي خود را به درك زيبايي بالاتري كه زيبايي ظاهر در قبال آن ناچيز ، بلكه معدوم الاثر است ، رهنمون مي شود و بدينوسيله افق وسيع تري را در برابر ديدگان آنها            مي گشايد تا از هر گونه سطحي نگري و ظاهر بيني در باب خود آرايي نجات يافته و در مرحله زينت ظاهر متوقف نگردند .

« زينه البواطن اجمل من زينه الظواهر  ؛ زينت دروني زيباتر است ( بسي برتر و عالي تر است ) از زينت ظاهر . »

« الجمال الظاهر حسن الصوره ، الجمال الباطن حسن الشريره ؛ زيبايي ظاهري به نيكويي صورت و زيبايي باطن به نيكويي دروني و ( زيبايي روح ) است . »

در تعاليم رسيده از پيشوايان اسلام در توصيف زيبايي باطن و بيان اجزاء گوناگون زينت دروني ، مطالب فراواني وجود دارد كه پرداختن به آن ما را از بحث اصلي نوشته حاضر دور مي سازد . ( بحارالانوار ، ج 71 ، ص 391 ) 

 

ترویج فرهنگ حجاب

« گوهر و جوهر دين ، تمكين و تسليم در برابر حق است » ( اسلامي ، 1382، ص 88 )

به نام آن كه صفات عصمت را در مخلوقي به نام زن متجلي نمود و عفت و پاكدامني را در نهاد نسل بشر به وديعه گذاشت . زن در خلقت آيه است و نشانه ، آيتي از آيات پروردگار مانند خورشيد و ماه

به فرموده امام عزيزمان : « از دامن زن است كه مرد به معراج مي رود » .

به قول پروين اعتصامي : « زن از نخست بود ركن خانه ي هستي كه ساخت خانه ي بي پاي بست و بي بنياد »

خداوند در سوره احزاب آيه 33 فرموده اند : « اي زنان پيغمبر شما همچون ساير زنان نيستيد- اگر پرهيزكار باشيد- مواظب باشيد كه در سخن نرمش زنانه وشهوت آلود به كار نبريد كه موجب طمع بيماردلان گردد . به خوبي و شايستگي سخن بگوئيد . در خانه هاي خويشتن قرار گيريد و مانند دوران جاهليت نخستين ، به خودنمائي و خودآرائي ازخانه بيرون نشويد . »

« مقصود از اين دستور زنداني كردن زنان پيغمبر در خانه نيست ، زيرا تاريخ اسلام به صراحت گواه است كه پيغمبراكرم (ص) زنان خود را با خود به سفر مي برد و آنان را از بيرون شدن از خانه منع نمي فرمود . مقصود از اين دستور آنست كه زن به منظور خودنمائي از خانه بيرون و مخصوصاً در مورد زنان پيغمبر اكرم (ص) اين وظيفه سنگينتر و مؤكّدتر است . »

اسلام در عين اينكه نهايت مراقبت را براي پاكي روابط جنسي به عمل آورده است ، هيچگونه مانعي براي بروز استعدادهاي انساني زن به وجود نياورده است بلكه كاري كرده است كه اگر اين برنامه دور از هر افراط و تفريطي اجرا شود ، هم روحيه ها سالم مي ماند ، و هم روابط خانواده ها صميمي تر و جدي تر مي گردد ، و هم محيط اجتماع براي فعاليت صحيح مرد و زن آماده تر مي شود .

سيرة‌ امام حسين (ع) گوياي آن است كه در جهت نهادينه سازي عدل و آزادي و بارور سازي ديانت و برپايي معنويت ، افزون بر نفي و انكار واقعيتهاي ناسالم و نامشروع ، ضمن تأكيد بر گزينش انسانهاي صالح براي توليت و تدبير امور، بايد به تربيت و ترتيب سازمانهاي صالح همت گماشت و اذهان و افكار و اعمال را به آراسته سازي و اصلاح ساختارها معطوف نمود .

اهم محورهاي عملياتي امام سجاد :

حفظ وحدت ملي و تماميت ارضي است .

بررسي سيرة آن حضرت با تأكيد بر متوني از قبيل دعاي موسوم به « اهل ثغور » دعا براي مرزداران و مرزبانان ، گوياي آن است كه علي رغم حاكميت خلفاي متغلّب اموي و مرواني ، اما چون خطر گسستگي ملي و در هم ريختگي مرزهاي جغرافيايي قلمرو اسلام از ناحيه اغيار و بيگانگان تا حدود بسيار زيادي قطعي مي نمود ، فلذا وحدت و تماميت ارضي تهديد مي شد ، از اين رو آن امام ، اختلافات مذهبي و مسلكي را ناديده گرفته و بر پاية مصالح كلي جامعه اسلامي ، مرزداراني را كه علي القاعده جزو ارتش حزب حاكم اموي و مرواني بودند ، در قالب دعا و نيايش تشويق و به مرزباني تحريك كرده و فنون جنگ و رزم آوري و دفاع را هم به آنان آموزش داده است »

محور ديگر عمليات امام سجاد در موضعداري از اسلام و نواميس فرهنگي ، حفظ و نشر روحية و گسترش انديشه عاشورايي بود . اين مهم را امام زين العابدين از طريق زنده نگه داشتن ياد عاشورا و پرورش زيد بن علي انجام داده و به ثمر رسانيد . ( رضوي اردكاني ، 1361 )

حضرت علي (ع) مي فرمايند :

اي اصحاب علم و دانش ! شما اصحاب قدرت را برسرنوشت سياسي – اجتماعي و حيات اقتصادي مردم چيره نموده و به آنان ميدان داديد كه سوار بر مركب شبهه و در وادي شهوت ، دستگاه تبليغي را در اختيار گرفته ، ارزشها را دچار ريزش و نيروها را دچار ميزش كنند ! اين چه وضعيت شگفت انگيزي است كه ، ميدان در اختيار دغلبازان و نابكاراني است كه با بهره گيري از وجوه مالي مردم ، ستمكارانه بر مؤمنان مي تازند و با آنان نامهرباني مي كنند ؟! »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتيجه گيري :

ایجاد تفرقه و تشدید اختلافات قومی و مذهبی و شکاف بین مردم بادولت ها روش همیشگی غربی هاست و ترویج فساد و فحشاء و بد حجابي را مهمترین راهبرد فروپاشی از درون و کار آمدترین فرودگاه برای ورود محصولات ضد فرهنگی خود قلمداد می کنند.

ملت ها، خصوصاً جوانان ما، باید هشیار و آگاه باشند و با اتحاد و یکپارچگی جلو این تهاجم شوم را سد کنند تا به یاری خداوند بتوانیم در مقابل این بحران  نیز مانند بحران های دیگر ایستادگی کرده دشمنان را نا امید کنیم.

متاسفانه حاکمیت کفر واستکبار جهانی به جنگ اسلام و مسلمین آمده است، از اینرو مردم ایران باید برای مقابله با مشکلاتی که دشمن ایجاد می کند خود را قوی و با ایجاد اتحاد و تكيه بر قرآن و نهج البلاغه اختلافات قومی و مذهبی را کمرنگ و نقاط مشترکی که اسلام در دنیا مطرح می کند را پررنگ کند.

فرهنگ سبب وحدت یک ملت و نیز باعث ایجاد احساس یک هویت مشترک بین افراد جامعه می شود. موجودیت هر جامعه با فرهنگ آن مشخص می شود.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین پدیده سیاسی – اجتماعی قرن بیستم، ریشه در تعالیم مقدس دین مبین اسلام دارد و لذا مهمترین دستاوردهای اتقلاب اسلامی را می توان، دستاوردهای فرهنگی آن دانست.

در عصر حاضر که نظام سرمایه دارای به سر پرستی آمریکا، یکه تاز عرصه ی جهانی شده است، به شکل های مختلف         می کوشد تا نظرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را بر تمام کشورهای جهان تحمل کند و فرهنگ واحدی متناسب با منافع دراز مدت خود بر جهان حاکم سازد.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سبب شده است که سلطه گران، بیشتر از آن جهت ترسناک باشند که قدرت جدیدی مقابل منافع نامشروع آنان، به نام جهان اسلام باشد؛ قدرتی  که از نظر فرهنگی با داشتن ارزش های قوی نظیر خدا پرستی، ظلم ستیزی، نوع دوستی، عدل و ... می تواند در برابر فرهنگ غربی قد علم کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 9:31 :: توسط : زرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم